اینستاگرام به عنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در جهان، فرصتی بینظیر برای کسبوکارها و افراد برای اشتراکگذاری محتوا، برندسازی و ارتباط با مخاطبان ارائه میدهد. با تولید محتوای جذاب و مرتبط، میتوانید فالوورهای خود را افزایش دهید، تعامل را تقویت کنید و به اهدافتان در اینستاگرام دست یابید. در این مقاله، راهنمای جامع برای تولید محتوای اینستاگرام به شما ارائه خواهیم داد.
شناخت مخاطب برای تولید محتوای اینستاگرام
اولین قدم برای تولید محتوای موفق در اینستاگرام، شناخت مخاطب است. چه کسانی به محتوای شما علاقهمند هستند؟ علایق، نیازها و سلایق آنها چیست؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید محتوایی تولید کنید که برای مخاطبتان جذاب و مرتبط باشد. در یک مقاله بصورت کامل در خصوص مخاطب شناسی و روش های شناخت مخاطب صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنیم حتما آنرا مشاهده کنید.
انتخاب نوع محتوا برای تولید محتوای اینستاگرام
اینستاگرام انواع مختلفی از فرمتهای محتوا را ارائه میدهد که میتوانید از آنها برای جذب مخاطب استفاده کنید. برخی از محبوبترین انواع محتوا عبارتند از:
- عکس: عکسها یکی از سادهترین و در عین حال موثرترین راهها برای اشتراکگذاری محتوا در اینستاگرام هستند.
- ویدیو: ویدیوها میتوانند محتوای شما را جذابتر و آموزندهتر کنند.
- استوری: استوریها محتوای کوتاه و موقتی هستند که میتوانند برای به اشتراکگذاری لحظات روزمره، نظرسنجیها و پرسش و پاسخ استفاده شوند
- لایو: لایو به شما امکان میدهد تا به طور زنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید
- IGTV : پلتفرمی برای اشتراکگذاری ویدیوهای بلندتر است
- ریلز: ریلز ویدیوهای کوتاه و سرگرمکنندهای هستند که شبیه به تیکتاک هستند
ارائه محتوای باکیفیت برای تولید محتوای اینستاگرام
محتوای شما باید باکیفیت، جذاب و مرتبط با مخاطبتان باشد. برای تولید محتوای باکیفیت، نکات زیر را دنبال کنید:
- استفاده از تصاویر جذا ب و با کیفیت و ویدیو های مناسب.
- محتوای خود را به طور مرتب ویرایش کنید.
- جذابیت در عنوان و توضیحات فراموش نشود.
- از هشتگهای مرتبط استفاده کنید.
برنامهریزی و انتشار محتوا قدم اصلی برای تولید محتوای اینستاگرام
برای اینکه بتوانید به طور مرتب محتوای باکیفیت منتشر کنید، باید یک برنامهریزی مناسب داشته باشید. میتوانید از ابزارهای مختلفی برای برنامهریزی و انتشار محتوا استفاده کنید. راحتترین ابزار برای نوشتن یک برنامه میتواند نرم افزار اکسل باشد و یا استفاده از ابزارهای پولی و حرفهای مانند میزیتو که بعنوان یک ابزار مدیریت پروژه نیز به شما کمک میکنم و استفاده عادی از آن رایگان میباشد. در این برنامه شما باید مشخص کنید که در چه بازه های زمانی میخواهید محتوای خود را منتشر کنید و طبق برنامه پیش برید. پیشنهاد میکنیم از قابلیت زمانبندی پست در اینستاگرام استفاده کنید و محتواهای خود را آماده کرده و بصورت یکجا طبق زمانبندی های مختلف منتشر کنید. با این کار دغدغه عدم انتن دهی اینترنت در زمان های دیگر پست گذاری را نخواهید داشت؛ زیرا از قبل همه را پست کرده اید.
تجزیه و تحلیل و بهینهسازی محتوای منتشر شده
پس از انتشار محتوا، باید عملکرد آن را تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی خوب عمل میکند و چه چیزی باید بهبود یابد. از این اطلاعات برای بهینهسازی محتوای خود و افزایش تعامل با مخاطبان استفاده کنید. با این کار تولید محتوا برای اینستاگرام را بصورت حرفهای انجام میدهید چون نسبت به آنالیز محتوای خود، اقدام به ساخت و انتشار محتوای دیگر میکنید. راحتترین ابزار در این خصوص اینسایت insight اینستاگرام میباشد که آمار دقیقی در خصوص وضعیت پیج و محتوای منتشر شده به شما میدهد که البته این ابزار فقط در دسترس پیج های بیزینسی و کریتور میباشد.
انواع محتوای اینستاگرام و کاربردها و میزان بازخورد آنها، به همراه چند سناریوی جذاب برای استوری و ریلز در زمینه فروش محصول فیزیکی
اینستاگرام با ارائه قالبهای مختلف محتوایی، بستری ایدهآل برای کسب و کارها و افراد برای اشتراکگذاری محتوا، برندسازی و ارتباط با مخاطبان است. انتخاب نوع محتوای مناسب، نقش کلیدی در جذب مخاطب و افزایش فروش دارد. همانگونه که در بالاتر نیز اشاره کردیم و انواع محتوا را نام بردیم حال در ادامه، به بررسی انواع محتوای اینستاگرام با توضیحات بیشتر، کاربردها و میزان بازخورد آنها و همچنین ارائه چند سناریوی جذاب برای استوری و ریلز در زمینه فروش محصول فیزیکی میپردازیم.
انواع محتوای اینستاگرام:
- عکس: تصاویر یکی از سادهترین و در عین حال موثرترین راهها برای اشتراکگذاری محتوا در اینستاگرام هستند. میتوانید از عکسها برای معرفی محصولات، به اشتراکگذاری لحظات پشت صحنه، نمایش سبک زندگی مرتبط با برندتان و موارد دیگر استفاده کنید.
- ویدیو: ویدیوها میتوانند محتوای شما را جذابتر و آموزندهتر کنند. میتوانید از ویدیو برای معرفی محصولات، ارائه آموزشهای مرتبط با محصول، مصاحبه با مشتریان و موارد دیگر استفاده کنید.
- استوری: استوریها محتوای کوتاه و موقتی هستند که میتوانند برای به اشتراکگذاری لحظات روزمره، نظرسنجیها و پرسش و پاسخ، تبلیغات و موارد دیگر استفاده شوند.
- لایو: لایو به شما امکان میدهد تا به طور زنده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. میتوانید از لایو برای معرفی محصولات جدید، برگزاری پرسش و پاسخ، ارائه دمو محصول و موارد دیگر استفاده کنید.
- : IGTV پلتفرمی برای اشتراکگذاری ویدیوهای بلندتر است. میتوانید از IGTV برای ارائه آموزشهای مفصل، به اشتراکگذاری داستانهای برندتان و موارد دیگر استفاده کنید.
- ریلز: ریلز ویدیوهای کوتاه و سرگرمکنندهای هستند که شبیه به تیکتاک هستند. میتوانید از ریلز برای معرفی محصولات به طور خلاقانه، به اشتراکگذاری لحظات سرگرمکننده و موارد دیگر استفاده کنید.
میزان بازخورد انواع محتوا:
بازخورد به هر نوع محتوا به عوامل مختلفی مانند نوع مخاطب، کیفیت محتوا و زمان انتشار آن بستگی دارد. با این حال، به طور کلی، ویدیوها و ریلز تمایل به engagement یا همان تعامل بیشتری نسبت به عکسها و استوریها دارند. لایو و IGTV نیز میتوانند بازخورد خوبی داشته باشند، اما به برنامهریزی و تلاش بیشتری نیاز دارند. البته در برنامه خود حتما هفتهای یکبار لایو را قرار دهید. تولید محتوای اینستاگرام با رعایت نکات ریز و کلیدی و همچنین استقامت و صبر به نتایح فوق العاده میرسد.
سناریوهای جذاب برای استوری و ریلز در زمینه فروش محصول فیزیکی:
- معرفی محصول: یک ویدیو یا ریلز کوتاه و جذاب از محصول خود تهیه کنید و ویژگیها و مزایای آن را به طور خلاصه شرح دهید.
- نحوه استفاده از محصول: یک ویدیو یا ریلز آموزشی تهیه کنید که به مخاطبان نشان میدهد چگونه از محصول شما استفاده کنند.
- مشتری رضایتمند: نظرات و تجربیات مشتریان راضی از محصول خود را به اشتراک بگذارید.
- پشت صحنه: مخاطبان را به پشت صحنه کسب و کارتان ببرید و مراحل تولید محصول را به آنها نشان دهید.
- مسابقه و قرعهکشی: یک مسابقه یا قرعهکشی برگزار کنید و از مخاطبان بخواهید که برای شرکت در آن، صفحه شما را دنبال کنند و پست شما را لایک و اشتراکگذاری کنند.
- ترفندها و نکات: ترفندها و نکات مرتبط با محصول خود را به اشتراک بگذارید و به مخاطبان نشان دهید که چگونه میتوانند از محصول شما به طور بهینهتر استفاده کنند.
- طنز و سرگرمی: از طنز و سرگرمی برای معرفی محصول خود به طور خلاقانه استفاده کنید.
- همکاری با اینفلوئنسرها: با اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه فعالیتتان همکاری کنید تا محصول شما را به مخاطبان خود معرفی کنند.
تفاوت اکانت های بیزینسی و کریتور با معمولی:
اکانتهای بیزینسی یا کریتور اینستاگرام مزایای مختلفی نسبت به اکانتهای معمولی ارائه میدهند، از جمله:
- تجزیه و تحلیل دقیقتر: اکانتهای بیزینسی به شما امکان میدهند تا آمار دقیقتری از عملکرد محتوایتان را مشاهده کنید.
- دکمههای تماس به اقدام: میتوانید دکمههای تماس به اقدام مانند وبسایت، ایمیل و شماره تلفن را به پروفایل خود اضافه کنید
- تبلیغات: میتوانید از طریق تبلیغات اینستاگرام به مخاطبان بیشتری دست پیدا کنید.
- پاسخ خودکار به دایرکت: میتوانید از پاسخهای خودکار برای پاسخ به سوالات متداول استفاده کنید.
- امکان دسته بندی مکالمات: یکی از جذابترین قسمت ها امکان دسته بندی و برچسب زدن به پیام های دریافتی در پیج بیزینسی یا کریتور در اینستاگرام میباشد. با این کار شما میتوانید بعنوان مثال کاربری که شماره تماس خود را برای شما ارسال کرده بچسب لید بزنید، و یا کسانی که از شما خریدی انجام داده اند در دسته بندی مشتری قرار دهید. جالب نیست؟
پس اگر قصد دارید از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده کنید، ایجاد یک اکانت بیزینسی یا کریتور ضروری است.
سخن آخر:
تولید محتوای موفق در اینستاگرام نیاز به زمان، تلاش و خلاقیت دارد. با صبر و حوصله، میتوانید با تولید محتوای جذاب و مرتبط، مخاطبان خود را افزایش دهید و به اهدافتان در اینستاگرام دست یابید. همچنین انتخاب نوع محتوای مناسب و تولید محتوای باکیفیت و جذاب، یکی دیگر از کلیدهای موفقیت در اینستاگرام است. با خلاقیت و تلاش میتوانید از این پلتفرم قدرتمند برای افزایش فروش محصولات فیزیکی خود استفاده کنید. اگر میخواهید دغدغه تولید محتوای اینستاگرام را نداشته باشید و همیشه به دنیایی از محتوای حرفهای دسترسی داشته باشید، پیشنهاد میکنم حتما حضو همکار فروش مادام مد شوید و از مزایای مختلف آن استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، صفحه همکاری در فروش را مشاهده نمایید.